Sat Jul 4 09:28:01 UTC 2009

OV

Stemming: ja 1, nee 0, onbekend 0, onthouding 0, afgehandeld ja

Aan: de mensen.

Ziet iedereen wat een absurditeit de privatisering van het OV is ? Klantwerking moet je hebben met echte klanten, mensen, die kiezen tussen verschillende aanbieders. Wat we nu hebben is massale aan bieders, en de overheid speelt de klant. Dit is geen echte markt werking die de mensen laat kiezen. Als de overheid bepaalde dingen wil van het OV, dan vraagt ze daar gewoon vriendelijk om in een genationaliseerd systeem, en dan gebeurd het gewoon. Simpel. In het huidige nep-gemarktwerkte systeem moet de overheid met eisen komen en de OV bedrijven kunnen dan daar weer tegenin met een tegen bod. Het enige dat bereikt wordt is dat de toppen van het OV heel veel macht krijgen, en dat er een soort rommelige los-vaste overleg lijn komt te liggen tussen overheid en die toppen.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat dit soort dingen worden doorgevoerd en dat dit politiek stand kan houden, maar het zal wel aan mij liggen. Waar vergis ik me ? Vergis ik me erin dat het investerings-kapitaal aast op de kaartjes verkoop winsten ? Vergis ik me erin dat de overheid bestuursschuw is en gewoon te lui om het OV met de handen uit de mouwen en inhoudelijk het OV naar behoren en volks-wens aan te sturen ? Nu met dit geleuter, en dat de NS nu verder wil privatiseren (aandeelhouders belang naar 49%?), komen we ook steeds verder af van een goedkoop OV, goedkope kaartjes die harder de concurrentie met de auto aan gaan, of kaartjes met symbolisch bedrag, of helemaal gratis (betaald uit belasting, in dienst van het algemeen belang, het milieu, en scheelt in de kosten (ik zeg niet dat dat perse werkt, maar het is te proberen ?).)

Waar zijn die politici mee bezig ? Echt serieus, wie houden ze nou voor de gek, zichzelf ? Ze kunnen toch niet echt menen dat dit markt werking is ? Dat dit werkt ? Het is gewoon een ordinair monopolie, zelfs volgens de logica van de kapitalistische markt.

En nu wil natuurlijk de 2e kamer wel weer bepaalde dingen van het OV. Ja, dat is ook prima, en daarom moet het ook genationaliseerd zijn (deel van de infrastructuur van het land, gedienstregelde OV is heel moeilijk/onmogelijk in een vrije markt schema te persen denk ik, tot nog toe duidelijk niet gelukt).
--
http://www.socialism.nl