Sun Aug 2 18:41:22 UTC 2009

Specialiseren of generaliseren van de economie

Stemming: ja 1, nee 0, onbekend 0, onthouding 0, afgehandeld ja

Als een antwoord op een schrijven:

Newsgroups: nl.politiek
From: "J.H.Boersema" <joshb@xs4all.nl>
Subject: Re: NL moet auto-industrie afstoten
References: <20090802175439.D18B21A7A49@www.ecn.org>
Organization: http://www.socialism.nl
Reply-To: joshb@xs4all.nl
Followup-To: 

On 2009-08-02, Anonymous <cripto@ecn.org> wrote:
> http://www.rtl.nl/%28/financien/rtlz/nieuws/%29/components/financien/rt
> lz/2009/weken_2009/31/0802_1345_Opel_verhaaltje.xml
>
> Het probleem met de auto-industrie is dat ieder land dat een auto 
> industrie heeft dit ziet als hun nationale trots. Daarom wil geen één 
> land dat HUN autoindustrie failliet gaat. Tevens willen opkomende 
> landen zoals China, India, Rusland en Brazilie allemaal ook een auto-
> industrie hebben. Dat alles leidt tot een enorme overcapaciteit die 
> niet snel opgelost zal woden. Daarom is het beter dat Nederland zich 
> helemaal uit de auto-industrie terugtrekt, behalve als onderdelen 
> leverancier. Alleen niche-spelers zoals Spyker kunnen wellicht een 
> boterham verdienen door exclusieve, dure auto's aan te bieden. Massa 
> produkten zijn al lang niet meer winstgevend te noemen en tegen landen 
> als India en China is het uiteindelijk moeilijk opboksen. Duitsland 
> laat zelfs een relatief kleine fabrikant als Opel niet failliet gaan, 
> een fabrikant waarvan iedereen weet dat ze niet op zichzelf kunnen 
> overleven.
>
> Het plan van de regering dat Nederland een gidsland moet zijn op gebied 
> van electrische voertuigen is misplaatst. Andere landen die wel een 
> autoindustrie hebben zullen ons land als proefkonijn gebruiken terwijl 
> wij er zelf niks mee opschieten, behalve dat we een paar jaar eerder 
> electrisch zullen rijden *als het slaagt*. Gezien de bovenstaande 
> feiten is het ook niet logisch om te hopen dat er een Nederlandse 
> electrische autofabrikant zal ontstaan. We kunnen beter het geld beter 
> gebruiken om te investeren in industrieen die wel winstgevend zullen 
> zijn.

Een wereld die volledig economisch van elkaar afhankelijk is, dus
de auto's worden in een gespecialiseerd land in elkaar gedraait,
en wij maken alleen nog maar graan en aardappelen, aangenomen dat
transport weinig kost (wat gezien de internationale handelsstromen
zo lijkt te zijn ... voorlopig ten minste), dan is dat een wereld
die de *maximale* economische productie uit de menselijke activiteit
weet te persen. Immers specializatie leidt tot perfectionering.
Economisch gezien is dit zo duidelijk als wat, je hoeft er niet meer
over na te denken.

Maar in de echte realiteit: deze wereldwijde wederzijdse afhankelijkheid
leidt tot enorme instabiliteit. Een probleem in 1 land, is meteen een
probleem van de halve wereld. Ook wordt de macht vraag steeds
moeilijker, wie controleerd wie met wat ?

En dan komt toch ook de economisch sociale realiteit uiteindelijk om
de hoek: is het echt wel zo dat je maximale rendement scoort als je
je als land, landengroep, regio internationaal specialiseerd ? Wordt
dat niet ... een monopolie, dus prijs-opdrijving vanwege de
exclusiviteit ? Dus, moeten er dan niet op z'n minst 5 landen zich
specialiseren in auto's, bijvoorbeeld. En om kartel-vorming tegen
te gaan, 10, 30, 40 landen ?

Het is allemaal niet zo simpel.

Daarom zou ik stellen: laten we proberen zoveel mogelijk alles zelf
te kunnen. Economisch rendement ? Nee, dat krijgen we er dus zeker
niet voor terug, althands niet vergeleken met het economisch
theoretische ideaal van een naieve wereld waar geen kartels of
macht spelletjes zijn, om van rampen maar te zwijgen. Maar we krijgen
er, met meer moeite dus, wel en enorme nationale en uiteindelijk
internationale *stabiliteit* voor terug. Als de meeste landen van
alles kunnen voor zichzelf, kan de halve wereld vergaan en je merkt
het alleen in het reis-bureau. Je krijgt allerlei competenties die
elkaar gaan bevruchten (hoeft niet uitgelegd te worden). Het land
wordt economisch, maar dus ook cultureel en sociaal rijker.

Concurreren met auto's ? Je gooit gewoon een invoer heffing of
quotum op buitenlandse invoer. Met uitbuit landen als China moet
je niet willen concurreren, tenzij je zelf ook hier dat soort
uitbuiting wilt stimuleren. Betekend dat dan opdoeken EU en weer
een echt land met grenzen worden ? Ja. Kan dat ? Tuurlijk kan dat.
Kunnen we "op tegen de wereld?" Nee natuurlijk kunnen we dat niet,
en dat moeten we ook helemaal niet willen. Moeten we op eigen
kosten voorop lopen met electrische auto's en innovatie ? Zeker
weten, al was het maar voor de eer.
-- 
http://www.socialism.nl "Verder denken dan je neus lang is."